Disclaimer

הכותב אינו יועץ השקעות. הכותב עשוי למכור ו/או לקנות ו/או להחזיק בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנזכרים בהודעותיו. אין לראות באמור בהודעותיו של הכותב הנ"ל משום הצעה ו/או המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכס פיננסי המתוארים בהן או של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים אחרים כלשהם. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד, וכל העושה שימוש בו, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

יום שבת, 2 באפריל 2016

מה אתה רואה

בשנה האחרונה נדמה שהכתיבה בנושא השקעות ערך נכנסה לתרדמת חורף. לא רק שהבלוג מבצע ולדהיים האט מאוד את פעילותו אלא שגם בלוגים וכותבים אחרים. "לחיות אבל אחרת", לדוגמא, הוריד הילוך ומפרסם פוסטים במרווחים הולכים וגדלים. בייסייד-מטריקס פרסם פוסט אחד בחצי שנה האחרונה. גם כמה בלוגים זרים אחריהם עקבתי נעלמו או קפאו, אם מחוסר עניין בהמשך הכתיבה או שהכותב פתח קרן משלו ונעשה עסוק מדי.

לדעתי מה שארע בתחום הוא תוצאה של המחזוריות בשוק המניות. תמיד בזמן משבר בבורסה משקיעים בורחים שוב לחיקם הבטוח והחם של השקעות ערך. זה מה שקרה גם בשנים שלאחר המשבר האחרון. בבייסייד-מטריקס עודד כתב ב-2011 פוסט בשם "בועה של משקיעי ערך" בו הוא מראה את העלייה החדה בהתעניינות מצד הציבור בהשקעות ערך לאחר פרוץ המשבר. כמו כן הוא מפנה למאמר שמציג מסקנה מעניינת. מניות בעלות מאפיינים כלליים של "השקעות ערך" מככבות דווקא בשוק דובי ומאבדות מזוהרן בשוק שורי.

קשה להכחיש ששוק המניות מצוי כרגע ברמות גבוהות (אבל זה לא אומר שהוא בהכרח הולך לרדת בקרוב). ככל שהשוק עלה, מספר הזדמנויות ההשקעה הלך והצטמצם וככל שהמצבים הכי מעניינים נעשו נדירים, העניין של משקיעי ערך רבים בשוק דעך במקצת. זה נכון שהיה לי קל יותר לכתוב על כלכלה והשקעות ערך ב-2010. הדיון ברשת היה פורה מאוד. אירועים כמו Value Investing Conference ארחו משקיעים כמו וויטני טילסון שדיברו על רעיונות השקעה קונקרטיים ומעניינים. מניות מסוכנות כמו "בבילון" תפסו גובה והלהיבו משקיעים תוך שימוש בעיוותים חשבונאיים. בועת הזהב הלכה ותפחה לה. הייתה הרבה פעילות בשוק. פעילות מהסוג שמשקיעי ערך מתעניינים בה. אז ב-2010 היה קל יותר אבל זה לא תירוץ.

אז כדי לשמור על הגחלת ולעזור להוציא את "מבצע ולדהיים" מתרדמת החורף השורה עליו, אני מבקש את עזרתכם, קוראי הנאמנים. אתם מוזמנים להציע רעיונות לפוסטים בתגובות כאן או באופן פרטי בכתובת המייל שלי (MAHATMABAMBY בג'ימייל). שתפו אותי ברעיונות שמעסיקים אתכם בזמן האחרון. אם יש נושא ספציפי כלשהו מתחום הכלכלה שהוא לדעתכם מעניין, או חברה מסויימת שכדאי לכתוב עליה. זו לא חייבת חברה ששווה להשקיע בה או לעשות עליה שורט כרגע. זו יכולה להיות גם חברה שיש בה מאפיין מעניין או למשל תעשייה שחלה בה התפחות עסקית מעניינת. 


*אם ברצונכם להגיב באנונימיות זה בסדר אבל בבקשה אל תשתמשו באפשרות "אנונימי" אלא בחרו באפשרות "שם/כתובת אתר" ובחרו לעצמכם כינוי.

7 תגובות:

  1. האמת שאני סקרן לגבי הספר שרצית לכתוב
    האם הוא קורם עור וגידים?

    Z

    השבמחק
  2. בקצב איטי כמו צב, לכן גם האופטימיים לא יוכלו לצפות לצאתו בשנה הקרובה.
    אך אל דאגה הוא אכן יצא לאור. עלה עיני ועלא ראסי הוא יצא לאור. כך או אחרת.

    השבמחק
  3. יש לי specail situation שמאד מעניין אותי.
    נכתב עליו פה:
    http://otcadventures.com/?p=1749

    השבמחק
  4. היי
    אני מאוד נהנה לקרוא חומר מהבלוג שלך.ומבלוגים נוספים..

    ההיתי שמח אם ההיתה מפרסם בלוג עם רשימת הבלוגים שאתה עוקב אחריהם או שידוע לך שעוסקים בהשקעות ערך או כלכלה וכד..
    אוליי קצת פירוט קטן על כל בלוג..
    זה ייתן לנו בתקופות יובש אוליי קצת חומר נוסף לקרוא..
    תודה רבה!!

    השבמחק
  5. תודה אסף,

    היי אנונימי,
    הבלוג שאסף הזכיר הוא בלוג מומלץ. בנוסף תוכל להביט ברשימת הבלוגים שפירסמתי באתר הישן (קוביית "קישורים" בצד ימין).
    http://www.tapuz.co.il/blog/net/userBlog.aspx?FolderName=valdheim

    אמנם רבים מהבלוגים המוזכרים שם נפלו קורבן לתקופת היובש של השנים האחרונות אך לטעמי אפשר לעלעל ברשומות הישנות ולהפיק מהן תועלת רבה. יש בבחינת רעיונות העבר אפילו יותר תועלת מאשר בהתעסקות ברעיונות חדשים, כיוון שכך ניתן להנות מהיתרון של לדעת איך ההשקעה והצפי העתידי אכן התפתחו.

    השבמחק
  6. וכמעט שכחתי... יש כמובן גם את הבלוג של מר שוק שעוד שומר על איתנו (יותר טוב מאחרים)
    http://www.tapuz.co.il/blogs/userblog/mrmarket

    וגם את הבלוג של ג'ף גאנון
    http://gannonandhoangoninvesting.com/

    השבמחק
  7. הי,
    נהנה לקרוא את האתר. אכן שמתי לב לירידה משמעותית בכמות התוכן באתרים ישראלים בנושא השקעות.
    מעניין לראות שזה קורה במקביל במספר רב של אתרים.

    נכון להיום, אני בעיקר מתעניין בהשקעות בישראל.
    נושאים מעניינים שטרם חקרתי אותם לעומק:
    1. שוק הבד הלא ארוג בשיראל (שלאג, אבגול, ספאנטק, עלבד - חברות ציבוריות בתחום) שמשום מה חברות ישראליות מצליחות לתפוס בו נתח שוק משמעותי בשנים האחרונות, ולהניב תשואה יפה לבעלי המניות שלהם.
    2. חברות ציבוריות בעלות גרעין שליטה של ישוב קיבוצי. האם בעל שליטה קיבוצי עדיף על בעלי שליטה אחרים? מצד אחד לעיתים הם לוקחים דמי ניהול גבוהים, ללא תלות ברווחיות החברה, מצד שני יתכן ויש משהו בשליטה של קבוצת אנשים בעלי אינטרס משותף שתורם לחברה בטווח בארוך.

    תמשיך לכתוב,
    נועם

    השבמחק