Disclaimer

הכותב אינו יועץ השקעות. הכותב עשוי למכור ו/או לקנות ו/או להחזיק בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנזכרים בהודעותיו. אין לראות באמור בהודעותיו של הכותב הנ"ל משום הצעה ו/או המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכס פיננסי המתוארים בהן או של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים אחרים כלשהם. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד, וכל העושה שימוש בו, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

יום שבת, 27 בספטמבר 2014

זהב - הרשומה הלא מסכמת

הרבה זמן שאני רוצה לכתוב פוסט שסוקר מה קרה למחירי הזהב בשנים שעברו מאז שהתחלתי לכתוב עליו אבל זה אף פעם לא נראה כזמן הנכון. הסיבה העיקרית היא שהזהב הוא לא סיפור שהגיע לסופו. זהב גם לא יגיע לסופו. לא תהיה מסיבת סיום. לא תהיה נקודה בזמן שבה יודיעו רשמית כי הדיון נגמר ויוכרזו הזוכים בתחרות התחזיות והניחושים. אז בכל זאת החלטתי שהגיע הזמן לכתוב כמה מילים. נחזור אחורה לסוף ספטמבר 2010 כשצפיתי בסקירה של CNBC על מחירי הזהב הנוסקים. המגישה הסבירה כיצד מחירי הזהב לא באמת גבוהים אם במקום להסתכל על מחירי הזהב בוחנים את היחס בין זהב למניות לאורך תקופה. ברקע הוצג גרף היסטורי של זהב\מניות. נקודת ההתחלה של הגרף הייתה בדיוק בשיא של 1980 מה שנתן לצופה את התחושה שזו רמת הבסיס ויוצאי הדופן אינם השיאים אליהם הגיע אלא שנות השפל "הזמני" שבו שהה במשך 20 שנה. הגישה בה ניסו אז להסביר מדוע מחיר הזהב הוא בעצם נמוך הייתה כל כך מוזרה וטיפשית שכתבתי על כך פוסט.

כמעט שנתיים לאחר מכן, ב-2012, כאשר הזהב היה עדיין מאוד גבוה אך קצת אחרי השיא שלו,כ-1900$ לאונקייה, כתבתי פוסט מפורט על כל מה שלמדתי על זהב בשנתיים שחלפו ומדוע מחירי השיא אינם ברי קיימא. אזכיר שוב בקצרה שהגורם המשמעותי ביותר בזינוק מחירי הזהב אותם שנים היה רמות חרדה גבוהות בקרב משקיעים שחיפשו נכס אלטרנטיבי. שלוש הקטגוריות הנפוצות לנכסי השקעה, נדל"ן-מניות-אג"ח, הכזיבו. נדל"ן קרס, מחירי מניות קרסו גם הם והן נראו מסוכנות מאוד לרוב המשקיעים שחששו שאף חברה לא תשרוד את המשבר במצב שמצדיק השקעה נוכחית. אג"ח קונצרני נראה מסוכן ממש כמו החברות שהנפיקו אותו ולאחר התנפלות על האג"ח הממשלתי מחירו עלה עד שהתשואה הריאלית שהציע הייתה שלילית. משקיעים קלטו אותה תקופה כמויות גדולות מאוד של זהב. היה ברור שבבוא היום החשש מפני היפראינפלציה ותרחישי אימים של קריסה כלכלית טוטאלית עולמית ידעך. כשהחשש ידעך משקיעים יפסיקו לאגור זהב וכשהביקוש שלהם יעלם מחיר הזהב יצנח. זה אכן קרה. ב-2012 מחירי הזהב צנחו וב-2013 לא רק שמשקיעים הפסיקו לאגור זהב אלא התחילו להפטר ממנו בקצב מרשים.

נאמר על הזהב שהוא קטגוריית הנכסים היחידה שהיא גם דת עולמית. קיימות קבוצות משקיעים ברחבי העולם שמאמינות או לפחות האמינו ביכולותיו העל טבעיות של הזהב להיות הנכס הקסום שמחירו לעולם לא ירד ותמיד יגן עליהם מכל צרה. כבר בתחילת 2012 היה ברור שמגמת העלייה המטורפת במחירי הזהב, שהחלה איפשהו סביב 2006, כבר אינה נמשכת. לאחר מכן הגיעו הירידות והתנודות אבל מטיפי הזהב סירבו לקבל את הדברים. הם טענו שקיימת קונספירציה בין ממשלות ובנקים מרכזיים כדי להוריד את מחיר הזהב בשביל... כאן אני בדרך כלל מאבד עניין. ככל שהמחיר נשאר נמוך זמן רב יותר כך הטענות על קונספירציות נעלמות לאטם. הנה סרטון של משקיע שאמונתו בזהב טרם התערערה. הפרזנטציה מלאה בעיוותים ובמידע בלתי רלוונטי שמוצג כרלוונטי. לא אפרט אותם, אני משאיר לכם את הזכות לצפות בעין ביקורתית.







A - היא נקודת הזמן בה פרסמתי את הפוסט הראשון בנושא לגבי הגיחוך שבטענות של התקשורת לגבי הזהב. מחיר הזהב ספג מאז ירידה ראלית של 15%.
B - היא נקודת הזמן בה פרסמתי את הפוסט השני המפורט המסביר מדוע מחיר הזהב בועתי. מחיר הזהב ספג מאז ירידה נומינלית של 28% (כיוון שעברו רק שנתיים מאז, האינפלציה פחות משחקת תפקיד כאן).


לגבי עתידו של מחיר הזהב כיוון שכבר אינו נמצא בנקודה של תמחור קיצוני אין לי שום מושג. מי יודע? אולי הוא יחזור על אותו תרגיל שעשה ב-1983 ופשוט ירד לאט לאט במשך עשרים השנים הקרובות? אולי הבעיות ההולכות ומתממשות בסין הרחוקה עוד ישיבו את המשקיעים המבוהלים לחיקו של הזהב?







תגובה 1:

  1. לגבי הזהב , הוא הפיל כ"כ הרבה משקיעים שחשבו שיודעים את כיוונו.
    היו שאמרו שהוא מהווה מטבע עולמי (הדולר-יורו-ין קרטעו), מעין אופציית פוט על העולם.
    בשנתיים האחרונות יש קניות מסיביות של הזהב הפיזי ע"י גרמניה, רוסיה, ובעיקר סין (ואם הייתה אפשרות הייתי מוסיף גם גרפים).

    השבמחק