Disclaimer

הכותב אינו יועץ השקעות. הכותב עשוי למכור ו/או לקנות ו/או להחזיק בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנזכרים בהודעותיו. אין לראות באמור בהודעותיו של הכותב הנ"ל משום הצעה ו/או המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכס פיננסי המתוארים בהן או של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים אחרים כלשהם. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד, וכל העושה שימוש בו, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

יום שישי, 26 באוגוסט 2016

ניאו-בולשביקים נגד שוק ההון

והפעם מבצע ולדהיים מפרגן לפוסט חד ומדוייק של הסולידית. בתחילה מופיע צילום מסך מתוך טורו של גיא רולניק ובהמשך ציטוט תגובתה של הסולידית מתוך עמוד הפייסבוק שלה:

"הפיסקה המצוטטת נלקחה מטורו האחרון של גיא רולניק, הפרשן הכלכלי הבכיר של דה מרקר, שהוקדש כולו להגנה על ההחלטה של שר האוצר למסות, כלומר להעניש, את "אספני הדירות".

מס על רווחים בבורסה בשיעור של 15% הוטל לראשונה ב-2003, טיפס ל-20% ב-2006, והגיע לשיאו הנוכחי של 25% ב-2012 -- ה"הישג" המשמעותי של המחאה החברתית. נכון להיום, רבע מכל שקל שתרוויחו בבורסה אחרי אינפלציה (אפסית) -- אם תרוויחו - מגיע לכיסי הממשלה. הסיכון, כמובן, חל רק עליכם. הרווחתם? מחובתכם לחלוק ברווחים. הפסדתם? זב"שכם.

משקיעים רבים הסיקו שהמס החדש הפך את יחס הסיכוי-סיכון ללא כדאי, וכתוצאה מכך נמלטו מהבורסה. אל תספרו לרולניק, אבל מחזורי המסחר בבורסה התכווצו מ-1.78 מיליארד ש"ח ב-2007 ל-1.48 מיליארד ש"ח ב-2015. הכנסות המדינה ממיסוי שוק ההון צנחו מכ-10.1 מיליארד ש"ח ב-2012 לכ-8.3 מיליארד ב-2015. לא פחות מ-225 (!) חברות נמחקו מהבורסה בין השנים 2007 ל-2015. בקיצור, גן עדן. שוב, אל תספרו לרולניק. הוא עדיין סבור ששוק ההון "צומח ומתפתח". לפחות בנפתולי דמיונו הפורה.

אשאיר לקורא הנבון -- זה שאינו עיוור מאונס או מרצון -- לנחש לאיזה אפיק השקעה רותח, פטור ממס, זרם בינתיים כספם של כל אותם פליטי בורסה מתוסכלים.

ואולי לרולניק פשוט לא איכפת. נראה שהוא סבור באמת ובתמים ששוק ההון הוא נחלתם הבלעדית של "סרסורי הבורסה" ו"האלפיון העליון". מיסוי רווחי ההון, לשיטתו, הוא דרך מושלמת להעניש אנשים בשל הנכסים שצברו, גם אם זה בקושי מכניס כסף למדינה ולא תורם במאומה להקטנת אי-השיוויון.

ומה לגבי הנזק האגבי שגורם המס למעמד הבינוני -- זה שרוצה לקחת אחריות על חייו הפיננסיים, לחסוך כסף, להשקיע אותו ולהקטין את תלותו במערכת דרך יצירת הכנסה מהון? ובכן, נראה שלפי רולניק אין חיה כזו, וגם לו הייתה -- אין לה מקום בבורסה.

המעמד הבינוני -- כלומר, אתם -- צריכים לקבל את מקומכם בסדר העולמי כקורבנות מוחלשים, נצחיים ופסיביים, להתמרמר מדי סוף שבוע על המשולש הון-שלטון-עיתון או על "מיליציות המיסוי" (הו, האירוניה!), ולשמש כלי קיבול פסיביים לחרא שרולניק וחבר מרעיו מאכילים אתכם במצקת, זאת אומרת: שימוש בעיתון כדי להאדיר את מאמצי הגבייה של השלטון."

עריכה: להלן הכתבה המדוברת של גיא רולניק 

7 תגובות:

  1. לגיא רולניק בדרך כלל מגיע, אבל הפעם הסולידית היא זו שמקשקשת בקומקום.
    1. גיא רולניק כתב: ״בפועל, שוק ההון רק צמח והתפתח מאז בצורה דרמטית״. ״מאז״ = מאז הטלת מס על הבורסה. מכיוון שהמס על הבורסה הוטל לראשנה בשנת 2003, הסולידית הייתה צריכה לבדוק מה היה מחזור המסחר בבורסה בשנת 2002, ולא בשנת 2007. ואת הנתון של שנת 2002 להשוות למחזור המסחר בשנת 2015 (1.4 מיליארד ש״ח במניות והמירים).
    ובכן, מחזור המסחר הממוצע היומי במניות בבורסה בשנת 2002 עמד על 243 מיליון ש״ח בלבד. לכן המסקנה הינה שמאז הטלת מס רווחי הון על הבורסה היקף המסחר דווקא קפץ בצורה משמעותית, וזאת בניגוד לטענתה של הסולידית (גם אם נבדוק נתונים ריאליים ולא נומינליים).

    אגב, בשנת 2007 מחזור המסחר הממוצע היומי במניות והמירים עמד על 2 מיליארד ש״ח, כך שלא ברור לי מהיכן הסולידית לקחה את הנתון של 1.78 מיליארד ש״ח. בכל מקרה, הבחירה של הסולידית בשנת 2007 כבסיס להשוואה שלה מריחה רע. לא מתאים לה.

    הנתונים שציינתי לעיל לקוחים מהסקירות השנתיות של הבורסה:
    ‏ http://www.tase.co.il/Heb/Statistics/AnnualReviews/Pages/AnnualQuarterlyReviews.aspx

    2. הטלת מס רווחי הון על בעלי דירות איננה עונש, אלא תיקון עיוות. בדומה, הטלת מס על רווחי הון בבורסה מוצדקת מאין כמותה והייתה גם כן בשעתה בבחינת תיקון עיוות. הסיבה לכך פשוטה: אין סיבה שרווחי הון מסוימים במשק לא ימוסו (אלא אם כן יש רצון לעודד סוגי השקעות מסוימים, כמו חסכון לפנסיה). כל מי שמרוויח רווח הון - ממכירת מניות בבורסה, ממכירת מניות בחברה פרטית שלא נסחרת בבורסה, ממכירת מכונה, ממכירת דירה או ממכירת נכס נדל״ן מסחרי - ראוי שישלם מס רווח הון.

    3. מיסים תמיד משלמים על רווחים. לא משלמים מיסים על הפסדים, והמדינה לא מפצה את מי שעשה עסקה הונית רעה והפסיד כסף. לכן המשפט של הסולידית ״נכון להיום, רבע מכל שקל שתרוויחו בבורסה אחרי אינפלציה (אפסית) -- אם תרוויחו - מגיע לכיסי הממשלה. הסיכון, כמובן, חל רק עליכם. הרווחתם? מחובתכם לחלוק ברווחים. הפסדתם? זב"שכם״ הוא טיפשי במיוחד. ככה הדברים עובדים בכל עסקה הונית שאדם בוחר לעשות! לא מכיר שיטה אחרת (וגם לא רוצה להכיר).

    4. כמו שהסולידית מציינת, העיוות המיסויי (אך גם הריבית הנמוכה) גרמו להמוני בית ישראל להסית השקעות לשוק הנדל״ן. אבל זו בשום פנים ואופן לא סיבה שלא לתקן את העיוות הזה ולהטיל מס רווחי הון גם על מכירת דירות.

    5. אין שום סיבה שאנשים ישלמ מס על הכנסות מעבודה או מעסק, ישלמו מס רווחי הון על רווחי הון למיניהם, אך לא ישלמו מס רווחי הון על רווחים שעשו כתוצאה מהשקעה בחברות הנסחרות בבורסה! ייתכן שרצוי להפחית את גובה המס הנגבה מכל סוגי רווחי ההון לרמה נמוכה מ-25%, אבל אין סיבה שדווקא רווחי הון בבורסה יהיו פטורים ממס. (כתבתי ״ייתכן״, כי בכל זאת יש בעיה בכך שמיסים על הכנסה ממוסים לעיתים בשיעור גבוה יותר, למרות שבצורה פרוגרסיבית).

    6. ובכלל: לא נראה לי שהסולידית, שמדברת כמובן מהפוזיציה, צריכה לשלם אפס מס בזכות דרך החיים שבחרה לעצמה. גם היא נהנית מכלל השירותים שהמדינה נותנת, ואין סיבה שלא תשלם מיסים על הרווחים שהיא צוברת בבורסה, שלפי דבריה מהווים כנראה 95% מכלל הכנסותיה עלי אדמות. למה שלא תשלם מיסים?

    שורת תחתונה, מהטמה: זה לא פוסט חד, ובטח לא מדויק, של הסולידית.

    השבמחק
  2. אני טיפה ממהר אך אחזור עם תגובה יותר מושקעת בזמן אחר. בינתיים רק אתקן ואומר שיש מס רווחי הון על נדל"ן (מס שבח) זה מס שכבר קיים והפטור ממנו מצומצם למדי ומלכתחילה אינו חל על "אספני דירות". לא בזה מדובר. המיסוי החדש של כחלון אינו מתייחס לרווחי הון אלא מס תקופתי על החזקת דירה שלישית ומעלה. מס מיותר ופופוליסטי שנועד להיות מצג שווא של עשייה אך יוצר עיוותים שאין בהם תועלת.

    השבמחק
  3. יש פטור די נרחב למס רווחי הון על מכירת דירות מגורים, בתנאי שאתה לא מוכר את כל הדירות בבת אחת.
    אבל בכל מקרה, העיקר בפוסט של הסולידית הוא תקיפת הפסקה של רולניק שבה הוא מגן על ההחלטה למסות רווחי הון בבורסה. הפוסט לא מוקדש לתקיפת המס החדש של כחלון, אלא לתקיפת הפסקה המצוטטת מתוך המאמר של רולניק - וכנגד זה יצאתי בתגובה שלי. שים לב שסוגיית המס החדש של כחלון לא באמת קשורה לנושא הפוסט של הסולידית.

    השבמחק
  4. סעיפים 2-6 מדברים על מס רווחי הון וכבר סיכמנו שלא בזה מדובר אז נותר רק לדבר על 1.

    נניח שפלוני שתל שתיל קטן וצעיר והמדינה מחילה מדיניות "מיסוי" על השתיל. בשנים הראשונות היא משתמשת במספריים עדינות כדי לגזום חלקי עלים. לאחר שהשתיל צמח והוא כבר עץ קטן וכעת יש לו עלים רבים המדינה משתמש במזמרה כדי להוריד ענפים קטנים פה ושם וכשהעץ כבר עבה ומרשים המדינה באה עם מסור חותכת אותו באמצע גובהו ומשאירה אותו לגסוס.
    האם זה נכון לטעון שכשהמדינה התחילה את מדיניות המיסוי השתיל היה בגובה של ארבעה סנטימטר והיום כשהעץ (או לפחות הגדם שלו) בגובה של מספר מטרים זו הוכחה לכך שמדיניות המיסוי לא הזיקה?
    אפשר למדוד את היקפי המסחר בכמה דרכים השאלה היא מה נכלל. רק מניות? מה עם תעודות סל? אופציות? אג"ח? האם מבצעים התאמה לאינפלציה? ואם כן במונחים של איזו שנה נמדוד? אני לא יודע באיזה פרמטרים הסולידית השתמשה אבל זה גם לא משנה. השאלה היא מה קרה לנפח המסחר. האם עלה או ירד ומתי?
    ואפילו נפח המסחר הוא לא נתון שעומד בפני עצמו. הנתון החשוב יותר הוא 225 חברות שנמחקו מהמסחר מאז 2012. יכול להיות שבקריאה ראשונה זה לא נשמע מרשים במיוחד אבל זה מספר עצום. כדי לשים את הדברים בפרופורציה, בשנת 2015 היו 462 חברות שמניותיהן רשומות בבורסה. אז נכון שאפשר לומר שבאותו זמן גם היו הנפקות חדשות, אבל הזרם היוצא סוחף וחזק הרבה יותר מהנכנס. בשיא ב-2011 היו כמעט 600 חברות רשומות.
    קשה להעלות על הדעת שיש מי שמכיר את ההתדרדרות שחלה ובאמת מאמין שאין כאן בעיה. לא זוכר מי זה היה אבל כבר היה מי שנתן לבורסה הישראלית את הכינוי "המוזיאון לניירות ערך".
    זו סוגיה שמטרידה את כל מי שעוסק בתחום מאז 2013. אז כאשר רולניק בא ונותן את הבורסה כדוגמא לפריחה ושגשוג למרות רגלוציה ומיסוי... זה קצת ניתוק מהמציאות וכשאני אומר "קצת" אני מתכוון "ממש ממש" וכשאני אומר "ניתוק מהמציאות" אני מתכוון ל"דבילי". במיוחד כשמדובר באדם בתפקידו של גיא רולניק. רולניק היה המייסד של דמרקר והעורך הראשי עד 2013. גם דמרקר סיקר את הדעיכה שהבורסה הישראלית חווה לכן העובדה שהוא מציג את הבורסה כסמל לפריחה היא אבסורד קשה ביותר.




    השבמחק
    תשובות
    1. סעיפים 2, 3, 5 ו-6 שלי דיברו על מיסוי רווחי הון בבורסה. לכן הם מאוד רלוונטיים.

      לגבי סעיף 1 - לדעתי אתה ממש מתעלם ממה שרולניק כתב וממה שהסולידית כתבה. רולניק כתב בעד מיסוי רווחי הון בבורסה והסולידית השיבה לו וכתבה נגד מיסוי רווחי הון בבורסה. זו השאלה: למסות או לא למסות רווחי הון בבורסה, ולא האם שוק ההון הישראלי מפואר וחזק כיום. תקרא שוב את מה ששניהם כתבו.
      מסכים איתך ששוק ההון שלנו נמצא בדעיכה קשה. אבל זה לא קשור למיסוי (המוצדק) של רווחי הון בבורסה, אלא לשורה ארוכה של בעיות אחרות. (ובכל מקרה, המצב של הבורסה היום הרבה יותר טוב מזה שהיה בשנת 2002).
      הניסיון של הסולידית לקשור בין מצב הבורסה בשנים האחרונות להחלטה להטיל מיסוי על רווחי הון בבורסה בשנת 2003 הוא ממש לא רציני.

      מחק
    2. רולניק לא כותב בעד מיסוי רווחי הון בבורסה. רולניק *כתב* לפני 20 שנה, על מיסוי רווחי הון בבורסה ועכשיו מביא זאת כדוגמא להשליך ממנה על המס של כחלון. גם הסולידית לא כותבת נגד מיסוי רווחי הון. הסולידית היא ליברטריאנית. היא נגד מיסים באופן כללי. הפוסט הספציפי הזה נגע גם לעניין רווחי הון כך שהטענה שהיא מבקשת להחזיר עיוות מיסויי כביכול, היא אולי מתבקשת בעיני הקורא של הפוסט הזה ואינו מכיר את הסולידית, אבל היא אינה נכונה.
      אתה מתאר את הסיטואציה כאילו ב-2003 הוטל מס רווחי הון ו... זהו.. שום דבר לא התחדש מאז. זה ממש לא המצב. לא סתם פיתחתי כאן אלגוריה על העץ שגדל בזמן שכלי הגיזום גדלים הרבה יותר.
      ב-2007 נכנסה לתוקף רגולציה נוספת והעלאה נוספת של שיעור המס, ועוד העלאה אחרונה לפחות נכון לעכשיו נכנסה לתוקף ב-2012.

      מחק
    3. טוב, נצטרך להסכים שלא להסכים. אני חושב שהבנת הנקרא שלי לגבי מה שנאמר בפוסט של הסולידית ובפסקה מהמאמר של רולניק שהיא בחרה להביא היא נכונה. אני גם חושב שנקודות הבדיקה שהיא בחרה הן שערוריות.
      רק לגבי שיעורי המס: אני חושב שמתבקש ששיעור מס רווחי ההון על כל מכשיר הוני יהיו דומים, ואין סיבה שרווחי הון בבורסה ימוסו בשיעור נמוך יותר.
      תמשיך לכתוב - זה תמיד מעניין!

      מחק