Disclaimer

הכותב אינו יועץ השקעות. הכותב עשוי למכור ו/או לקנות ו/או להחזיק בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנזכרים בהודעותיו. אין לראות באמור בהודעותיו של הכותב הנ"ל משום הצעה ו/או המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכס פיננסי המתוארים בהן או של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים אחרים כלשהם. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד, וכל העושה שימוש בו, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

יום רביעי, 7 בפברואר 2018

סטארמן


קשר קלוש ביותר לכלכלה והשקעות אבל זה פשוט מרגש. אני יודע שאם אתחיל לכתוב מדוע, הצד הפרפקציוניסטי שבי ידרוש רמת פירוט שפשוט אין לי זמן להכנס אליה בשעה כזו של הלילה. אשתדל מחר לכתוב בתגובה כאן






עריכה 08/02/2018:
אז כמו שהבטחתי אני כותב כאן מדוע השיגור המופיע כאן בסרטונים הוא מאורע מלהיב. ספייס-אקס היא חברה פרטית שנוסדה ע"י היזם הידוע אילון מאסק במטרה לעסוק בתחום החלל ויום אחד ליישב את מאדים. ליישב את מאדים נראה כמו חלום רחוק אבל ב-2002, השנה בה ספייס-אקס נוסדה, גם המחשבה שיוזמה של אדם פרטי תצליח לעשות משהו כמו שיגור לוויינים ומטענים באמצעות טילים שפותחו באופן עצמאי, נראתה כמו פנטזיה שנהגתה במוחו של מטורף יהיר במיוחד. אף על פי כן, ספייס-אקס עשתה זאת.

במהלך הדרך היא גם פיתחה חידושים מדהימים בתחום. כאשר משגרים מעבורת/מטען/לוויין לחלל, הטילים ששימשו לשיגור מתנתקים מהמטען שלהם לאחר שסיימו לתת את הדחיפה הנדרשת. הם מתנתקים, נופלים חזרה לארץ ונבלעים באיזה אוקיינוס. טילי הפאלקון של ספייס אקס מסוגלים לנחות נחיתה מבוקרת. הדבר שקול להטלת מטבע שבסופה המטבע נעמד על חודו. זה לא רק הישג הנדסי אלא שהיכולת הזו מוזילה את עלות השיגור לחלל באופן מהפכני.

כיום ספייס-אקס מבצעת שיגורים עבור מדינות שונות (למיטב הבנתי בעיקר שיגור לוויינים). ספייס-אקס יצרה את הטיל "פאלקון-1" ואחריו את "פאלקון-9". השיגור שאנו רואים כאן הוא השיגור הראשון של "פאלקון-כבד". זהו הטיל (אולי יותר נכון לקרוא לזה מערך טילים) הגדול ביותר כיום. גדול פי שניים מהבא אחריו שעדיין נמצא בשימוש. ככל שהטיל גדול יותר כך הוא מסוגל לשגר מטען כבד יותר. לפי הנטען באמצעי התקשורת הצליחה ספייס-אקס להגיע למקום בו היא נמצאת, עם גיוס הון ראשוני של פחות מ-2 מליארד דולר. לשם השוואה התקציב ה*שנתי* של נאסא (סוכנות החלל האמריקאית) עומד על יותר מ18 מליארד דולר. 18 מליארד זה הרבה. יש כ-90 מדינות שהתוצר השנתי שלהן נמוך יותר מהתקציב של נאסא. 


השיגור הזה, שיגור הבכורה של "פאלקון-כבד", מהווה הוכחת יכולת. ספייס-אקס שיגרה מכונית טסלה כשבמושב הנהג יושבת בובה שקיבלה את הכינוי סטארמן ("איש כוכבים" רפרנס לשיר של דייוויד בואי). סטארמן לבוש בחליפת אסטרונאוטים אמיתית שספייס-אקס פיתחה. על לוח המחוונים שמול סטארמן כתוב "בלי פאניקה!". זו מחווה ל"מדריך הטרמפיסט לגלקסיה" של דאגלס אדמס. מכונית הטסלה הבין-פלנטרית שוגרה למסלול סביב השמש. מסלול שעובר באופן מחזורי בקרבתם של כדור הארץ ומאדים. המסלול הזה ישמש בעתיד (הרחוק?) להעברת מטענים בין כדור הארץ ומאדים. הרשת השתגעה, במיוחד הטוויטר, כאשר השיגור יצא לדרך. ה"פאלקון-כבד" מורכב מטיל מרכזי ושני טילי עזר. שני טילי העזר נחתו כמתוכנן בשידור חי. כאשר נקפו הדקות והשעות מבלי שספייס-אקס תדווח מה עלה בגורלו של הטיל המרכזי, הרשת געשה בשנית בשאלה איפה הוא והאם נחת כשורה. חדי האוזן שמו לב שבשידור החי נשמע חדר הבקרה אומר "איבדנו את הטיל המרכזי". אף על פי כן מדובר באבן דרך בעתידו של חקר החלל.

תגובה 1:

  1. אז כמו שהבטחתי אני כותב כאן מדוע השיגור המופיע כאן בסרטונים הוא מאורע מלהיב. ספייס-אקס היא חברה פרטית שנוסדה ע"י היזם הידוע אילון מאסק במטרה לעסוק בתחום החלל ויום אחד ליישב את מאדים. ליישב את מאדים נראה כמו חלום רחוק אבל ב-2002, השנה בה ספייס-אקס נוסדה, גם המחשבה שיוזמה של אדם פרטי תצליח לעשות משהו כמו שיגור לוויינים ומטענים נראתה כמו פנטזיה שנהגתה במוחו של מטורף יהיר במיוחד.אף על פי כן, ספייס-אקס עשתה זאת. במהלך הדרך היא גם פיתחה חידושים מדהימים בתחום. כאשר משגרים מעבורת/מטען/לוויין לחלל, הטילים ששימשו לשיגור מתנתקים מהמטען שלהם לאחר שסיימו לתת את הדחיפה הנדרשת. הם מתנתקים, נופלים חזרה לארץ ונבלעים באיזה אוקיינוס. טילי הפאלקון של ספייס אקס מסוגלים לנחות נחיתה מבוקרת. הדבר שקול להטלת מטבע שבסופה המטבע נעמד על חודו. זה לא רק הישג הנדסי אלא שהיכולת הזו מוזילה את עלות השיגור לחלל באופן מהפכני. כיום ספייס-אקס מבצעת שיגורים עבור מדינות שונות (למיטב הבנתי בעיקר שיגור לוויינים). ספייס-אקס יצרה את הטיל "פאלקון-1" ואחריו את "פאלקון-9". השיגור שאנו רואים כאן הוא השיגור הראשון של "פאלקון-כבד". זהו הטיל (אולי יותר נכון לקרוא לזה מערך טילים) הגדול ביותר כיום. גדול פי שניים מהבא אחריו שעדיין נמצא בשימוש. ככל שהטיל גדול יותר כך הוא מסוגל לשגר מטען כבד יותר. לפי הנטען באמצעי התקשורת את כל זאת הצליחה ספייס-אקס לבצע עם גיוס הון ראשוני של פחות מ-2 מליארד דולר. לשם השוואה התקציב ה*שנתי* של נאסא (סוכנות החלל האמריקאית) עומד על יותר מ18 מליארד דולר. יש כ-90 מדינות שהתוצר השנתי שלהן נמוך יותר מהתקציב של נאסא.
    השיגור הזה, שיגור הבכורה של "פאלקון-כבד", מהווה הוכחת יכולת. ספייס-אקס שיגרה מכונית טסלה כשבמושב הנהג יושבת בובה שקיבלה את הכינוי סטארמן ("איש כוכבים" רפרנס לשיר של דייוויד בואי). סטארמן לבוש בחליפת אסטרונאוטים אמיתית שספייס-אקס פיתחה. על לוח המחוונים מולו כתוב "בלי פאניקה!". זו מחווה ל"מדריך הטרמפיסט לגלקסיה" של דאגלס אדמס. מכונית הטסלה הבין-פלנטרית שוגרה למסלול סביב השמש. מסלול שעובר באופן מחזורי בקרבתם של כדור הארץ ומאדים. המסלול הזה ישמש בעתיד (הרחוק?) להעברת מטענים בין כדור הארץ ומאדים. הרשת השתגעה, במיוחד הטוויטר, כאשר השיגור יצא לדרך. ה"פאלקון-כבד" מורכב מטיל מרכזי ושני טילי עזר. שני טילי העזר נחתו כמתוכנן בשידור חי מכני הנחיתה. כאשר נקפו הדקות והשעות מבלי שספייס-אקס תדווח מה עלה בגורלו של הטיל המרכזי, הרשת געשה בשנית בשאלה איפה הוא והאם נחת כשורה. חדי האוזן שמו לב שבשידור החי נשמע חדר הבקרה אומר "איבדנו את הטיל המרכזי". אף על פי כן מדובר במאורע ייחודי מאין כמותו עבור עתידו של חקר החלל.

    השבמחק