Disclaimer

הכותב אינו יועץ השקעות. הכותב עשוי למכור ו/או לקנות ו/או להחזיק בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנזכרים בהודעותיו. אין לראות באמור בהודעותיו של הכותב הנ"ל משום הצעה ו/או המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכס פיננסי המתוארים בהן או של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים אחרים כלשהם. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד, וכל העושה שימוש בו, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

יום רביעי, 16 בנובמבר 2016

מילון מונחים - רשומה מתעדכנת



בדל סיגר - משל בו השתמש באפט כדי לתאר השקעות נט-נטס בהדגשת האספקט הלא אסתטי שבהם. לפי המשל אדם רואה ברחוב בדל סיגר מונח על הרצפה. עדיין אפשר להוציא ממנו שאכטה או שתיים האדם מרים את הבדל, שואף כמה שאיפות בחינם וזורק אותו שוב. ע"פ באפט זה מלוכלך ולא אלגנטי, אבל רווחי. ראה "נט-נטס".

בסיס הכסף - כמות הכסף המזומן (שטרות ומטבעות) הקיים במשק.

כמות הכסף - כמות הכסף כפי שהיא נתפסת ע"י הציבור. גדולה פי כמה מבסיס הכסף, בעיקר תודות לפקדונות במוסדות הפיננסיים.


גיוס חוב - כאשר חברה מגייסת כסף באמצעות הלוואות, אגרות חוב, אשראי בנקאי ועוד.

גיוס הון - כאשר חברה מגייסת כסף באמצעות הנפקת מניות בבורסה או ישירות לקונה פרטי.

דיבידנד - חלוקת רווחים לבעלי המניות.

הון עצמי - מה שנשאר אחרי שמנכים את כל ההתחייבויות משווי הנכסים במאזן הוא ההון העצמי של החברה.

הנפקה ראשונית - חברה פרטית המנפיקה לראשונה את מניותיה בבורסה.


הנפקה שניונית - חברה ציבורית שמניותיה נסחרות בבורסה מנפיקה מניות נוספות למכירה בשוק ההון.

חברה פרטית - חברה שאינה בבעלות ממשלתית וגם אינה נסחרת בבורסה.

חברה ציבורית - חברה שמניותיה נסחרות בבורסה.

חפיר - תעלה שנחפרה סביב טירה או מבצר כגורם מסייע להגנה מפני תקיפות. המונח משמש בתחום השקעות הערך לתיאור יתרון תחרותי עמיד ויציב במיוחד המגן על חברה מפני מתחרותיה.

לולהפלוזה - lollapalooza - מונח שצ'ארלי מאנגר משתמש בו כדי לתאר מצב בו פועלות בו זמנית כמה תופעות פסיכולוגיות שגורמות לבני אדם לטעות בשיקול דעת. במצב כזה לפי מאנגר האפקט המשולב הרבה יותר חזק מאשר ההשפעה הנפרדת של כל תופעה לבדה. לולהפלוזה היא מילה שכיום נכחדה מהשפה האנגלית. מאנגר הוא יליד 1924, בצעירותו המילה הזו עוד הייתה בשימוש.  בעבר היא שימשה לתיאור אירוע או אדם יוצא דופן. בשלב מאוחר יותר היא שימשה ככינוי לסוכריה (לוליפופ) גדולה במיוחד. כיום ישנו פסטיבל מוזיקה מפורסם שאימץ את השם אחרי שהיזם שמע את המילה בסרט ישן של שלושת המוקיונים (The Three Stooges).

מוניטין - כאשר חברה רוכשת חברה אחרת, נכסיה וחובותיה של החברה הנרכשת נרשמים במאזן של חברת האם הטריה. במידה והרוכשת שילמה יותר משוויים* של סך הנכסים נטו ההפרש ירשם במאזן הרוכשת כנכס "מוניטין".
*שוויים כפי שהוא נרשם בספרי הרוכשת (לעיתים מבוצע שערוך ונקבע שווי שונה מהרשום בספרי הנרכשת)

מכפיל הון - שווי שוק החברה חלקי ההון העצמי במאזן.

מכפיל רווח - שווי שוק החברה חלקי הרווח הנקי השנתי.

מניות - מניות של חברה מזכות את מחזיקיהן בבעלות חלקית על אותה חברה.


אגרת חוב - אג"ח - רוכש האג"ח למעשה מלווה כסף לחברה. תנאי האג"ח הספציפיים, קופונים, לו"ז תשלומים, משך חיים, ובטחונות, משתנים מאג"ח לאג"ח.

מניות בכורה - הכלאה בין מניות לבין אגרות חוב. כמו אג"ח הן אינן מקנות זכויות הצבעה אך לעומת אג"ח הן נמצאות בעדיפות נמוכה יותר לפרעון במקרה של פירוק החברה. התנאים של תשלום הדיבידנד וחישוב הסכום המחולק משתנים ממקרה למקרה ולעיתים לחברה עומדת הזכות להשהות חלוקת דיבידנדים למניות בכורה, אך כאשר מחולק דיבידנד בעלי מניות בכורה יקבלו את חלקם לפני בעלי המניות הרגילות.

קונסיגנציה - מכר מותנה - מצב בו חברה סיטונאית מעבירה סחורה לידיו של קמעונאי אך את התשלום בעד הסחורה תקבל רק לאחר שהקמעונאי ימכור אותה.

רכישה עצמית - כאשר חברה קונה את מניותיה שלה עצמה מידי בעלי המניות. באופן מעשי מדובר בחלוקת רווחים חזרה לבעלי המניות.

חדלות פרעון - כאשר חברה אינה יכולה לעמוד בהתחייבויותיה הכספיות. חדלות פרעון תוביל להתערבות משפטית שתוביל לפירוק החברה או העברת בעלות לידי בעלי החוב או מכירתה לטובת תשלום התחייבויותיה.

תשקיף - דו"ח מפורט על המצב העסקי והפיננסי של חברה המפורסם לפני הנפקת ניירות ערך לציבור. התשקיף כולל גם הסברים על זכויות מחזיקי הני"ע המוצעים.

מוניטין - כאשר חברה רוכשת חברה אחרת, כל נכסי החברה הנרכשת והתחייבויותיה יופיעו במאזן החברה הרוכשת. במידה והחברה הרוכשת שילמה סכום גבוה משווי הנכסים של החברה הנרכשת (בניכוי ההתחייבויות) הסכום הנותר יירשם כנכס מסוג "מוניטין" במאזן החברה הרוכשת.

מכירה בחסר - שורט - SHORT - מכירה בחסר היא מכירה של מניות שאינן בבעלות המוכר. כלומר אלו מניות שהוא לווה וצריך להחזיר. במידה ומחיר המניה יורד המוכר יכול לקנות חזרה את המניות במחיר נמוך יותר ולהחזיר אותן כך שהוא הרוויח את ההפרש בין מחיר המכירה למחיר הקנייה.

ערך אינטרינזי - ערך פנימי - Intrinsic value - ערך שנובע מהתועלת שהנכס מפיק לבעליו. זהו ערך שאינו תלוי בנקודת מבטם של רוכשים פוטנציאליים או בציפיותיהם בניגוד לשווי שוק.

פוט - אופציית פוט - PUT - אופציה המשמשת ככלי להרוויח מירידת מחיר מניה מסוימת. רוכש האופציה קונה למעשה את הזכות למכור מניה מסוימת במחיר נקוב ובתאריך עתידי למוכר האופציה. במידה והמניה תסחר בתאריך זה מתחת למחיר הנקוב רוכש האופציה הרוויח כיוון שהוא קונה אותה בשוק במחיר נמוך ומוכר אותה למוכר האופציה במחיר גבוה.

קול - אופציית קול - CALL - (פעמים רבות הן מכונות בפשטות "אופציות") - אופציה המשמשת ככלי להרוויח מעליית מחיר מניה מסוימת. האופציה מקנה לרוכש האופציה את הזכות לקנות מניה מסוימת במחיר נקוב בתאריך עתידי. במידה והמניה נסחרת מעל מחיר זה הקונה יכול לממש את האופציה, לקנות את המניה במחיר נמוך ולמכור אותה בשוק במחיר גבוה.

רוד שואו - מופע נודד - לפני הנפקה ראשונית בבורסה ההנהלה הבכירה של החברה יוצאת למסע עמוס פגישות עם משקיעים כדי לוודא שלמניות יהיה ביקוש ביום הנפקתן.

נט נטס  - חברה הנסחרת בשווי נמוך משווי הפירוק שלה. בנג'מן גראהם, וולטר שלוס וגם באפט בתחילת דרכו הם בין המשקיעים הידועים יותר שנקטו בגישת השקעה במניות נט-נטס. (ראה גם בדל סיגר)

שווי בספרים - ראה "הון עצמי"

פחת - לאחר רכישה של נכס, ציוד או מבנה, ההוצאה בגינה תירשם לאורך חייו של הנכס. בתחילה ברכישת הנכס הוא ירשם בספרים לפי גובה ההשקעה בו ובמשך השנים שלאחר מכן שוויו בספרים יוקטן כנגד רישום של הוצאות פחת בדו"ח רווח והפסד.

פרופורמה - דוח פרופורמה (או "פרו-פורמה")  - אפשר לחלק את רוב הדוחות הללו לשני סוגים. דוחות פרופורמה עקב רכישה ודוחות פרופורמה תקופתיים. דוח פרופורמה עקב רכישה, מוצג במקרים בהן חברה רוכשת חברה אחרת. הדוחות לפי התקינה החשבונאית יאחדו את התוצאות של הנרכשת לרוכשת רק החל מתאריך הרכישה לעומת זאת דוח פרופורמה יציג את התוצאות כאילו החברות היו מאוחדות כבר מתחילת תקופת הדוח. דוחות פרופורמה תקופתיים יוצגו כאשר חברות סבורות שהנתונים המוצגים בדוחותיהן לפי התקנים החשבונאיים אינם תואמים את המציאות הכלכלית. על כן הן מציגות גם דו"ח פרופורמה בו מבוצעות ההתאמות הנדרשות לדעתן כדי לייצג את המציאות הכלכלית בצורה טובה יותר.

הפחתה - דומה במהותה לפחת אלא שהיא מתייחסת לנכסים בלתי מוחשיים לדוגמא מוניטין או שווי חוזה או רשימת לקוחות.

תגובה 1: