Disclaimer

הכותב אינו יועץ השקעות. הכותב עשוי למכור ו/או לקנות ו/או להחזיק בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנזכרים בהודעותיו. אין לראות באמור בהודעותיו של הכותב הנ"ל משום הצעה ו/או המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכס פיננסי המתוארים בהן או של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים אחרים כלשהם. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד, וכל העושה שימוש בו, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

יום שישי, 12 בינואר 2018

הרשתות החברתיות עדיין צומחות

בפוסט הקודם הבאתי שוב את הדברים שכתבתי ב-2012 לקראת ההנפקה של פייסבוק. בקצרה, ב-2012 כתבתי שכדי להניב תשואה של 8% (תשואה יפה אך לא שאפתנית במיוחד) במונחים של רווחים עתידיים, הרווח של פייסבוק יהיה חייב לצמוח בשיעור של 33% לשנה בעשור הבא. הטענה המרכזית הייתה שמדובר בשיעור צמיחה חריג ומופלא. כדי להשקיע בה צריך להאמין שחברה שהיא כבר גלובלית והגיעה לרוויה בשווקים המפותחים תצליח להצמיח את רווחיה באופן פנומנלי כל כך. בנוסף כתבתי שמי שישקיע בה בהנפקה יקבל תשואה סבירה בלבד גם אם הצלחתה תהיה גדולה כצפוי, כיוון שהמחיר מגלם ציפיות לצמיחה יוצאת דופן. לא רק שפייסבוק עמדה ברף - 33% - אלא שכאשר פייסבוק הגיעה אל הרף, היא הפילה אותו, דרכה עליו והמשיכה לרוץ הלאה לשיעור צמיחה שמתקרב ל-80%. הצמיחה בהכנסות הייתה יותר צנועה "רק" כ-50% לשנה. מעניין לראות את השיאים בהכנסות ברבעון האחרון כל שנה שמתרחשים בכל השווקים מלבד בשוק האסיאתי. הסיבה היא כמובן חג המולד.




ההבדל בין הגישה שלי לפייסבוק בעבר לגישה שלי כיום הוא שככל שעובר הזמן אני נוטה יותר להאמין שהחפיר של פייסבוק עמיד. בוודאי יותר עמיד משחשבתי ב-2012. לפני כשנה וחצי כתבתי פוסט הסוקר את ההתפתחות של פייסבוק ומתחרותיה. ניתן היה לראות שמצד אחד לא משנה כמה פעמים גוגל ניסתה לפתח רשת חברתית משלה וכמה כסף היא זרקה על הנסיונות הללו, הן לא צלחו. מצד שני ככל שפייסבוק הפכה לפלטפורמה ממוסדת שכולם נמצאים בה, כך נראה שהצעירים בורחים ממנה לאלטרנטיבות. אלטרנטיבות כמו טוויטר, סנאפצ'אט ואינסטגרם. על כן, לא קשה להבין מדוע פייסבוק קנתה את אינסטגרם ב-2012 תמורת מליארד דולר. אסכולה אחרת טוענת כי בני נוער אמנם נמנעים מפייסבוק כל עוד הם בני נוער, אך כאשר הם גדלים והולכים לקולג' הם פותחים חשבון פייסבוק. 



ב-2014 נעשה סקר בקרב בני נוער. אינסטגרם זכתה לפופולריות גדולה בקרב בני נוער עם 76% מהם שדיווחו על שימוש באפליקציה. פייסבוק לעומת זאת התדרדרה תוך זמן קצר מאוד מ-72% ל-45%. בהערת אגב אומר שזה לא מפתיע כלל שגם השימוש בגוגל+ התכווץ באותו הזמן. מה שכן מפתיע הוא שגוגל+ זכתה לכמעט 30% מלכתחילה, הרבה יותר משהייתי מנחש. חשוב לשים לב שהסקר מדבר רק על בני נוער בארה"ב. לא על סך משתמשים גלובליים.





על פי סקר מאוגוסט 2017, פייסבוק חוותה ירידה מסוימת בקרב צעירים אך עדיין שומרת על פופולריות יחד עם אינסטגרם (שגם היא בבעלות פייסבוק).באותו הזמן סנאפצ'אט התקרבה בצעדי ענק ובקרוב תעקוף את שתיהן. סנפצ'אט הונפקה במרץ 2017 בשווי של 33 מליארד דולר וכעת נסחרת סביב 18 מליארד דולר. כדאי לשים לב שבתקשורת לעיתים קרובות מציינים כי סנאפצ'אט הפסידה יותר מ-2$ מליארד ברבעון הראשון של 2017. למעשה מדובר באשליה חשבונאית. כאשר סנאפצ'אט הונפקה זה היה טריגר שהוביל להכרה חשבונאית בהוצאה בגין כל כתבי האופציה שסנאפצ'אט חילקה עד אותו יום. ההפסד הזה לא משקף את מצב העסק האמיתי לאותו רבעון. אף על פי כן, במצבה הנוכחי, סנאפצ'אט אכן מפסידה כל שנה. ב-2016 היא הפסידה כחצי מליארד דולר והיא הפסידה סכום דומה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2017. עם קופת מזומנים של כ-2 מליארד דולר, סנאפצ'אט תוכל להרשות לעצמה להמשיך להפסיד סכומים גדולים שכאלו לעת עתה. ההכנסות של סנאפצ'אט צומחות בקצב לא רע. ב-2015 היא הרוויחה 58$ מליון. ב-2016 404$ מליון, פי 7 מהשנה שקדמה לה. את 2017 היא צפויה לסיים עם יותר מ-700$ מליון בהכנסות.


הכנסות פר משתמש:


מספר המשתמשים:


כיום פייסבוק עדיין נסחרת במכפיל גבוה אך הרבה יותר צנוע משהיה לפני כשנה וחצי. בפעם האחרונה שכתבתי עליה היא נסחרה סביב מכפיל 90, וכיום היא נסחרת סביב מכפיל 50 על רווחי 2016 וכנראה שיותר קרוב למכפיל 30 על הרווחים הצפויים של 2017



כפי שניתן לראות בגרפים לעיל, שיעור הצמיחה במשתמשים חודשיים גבוה יותר באזורים הפחות מפותחים של העולם, אך אפילו בעולם המערבי, בו היא זכתה לשיעורי חדירה מאוד גבוהים כבר ב-2012, פייסבוק עדיין צומחת במספר המשתמשים. לסיום - סרטון על ה-Millennials או בעברית דור המילניום. מלבד האמירה הסאטירית על הדור הצעיר שימו לב מה נאמר על פייסבוק.







*גילוי נאות- לא מחזיק כרגע במניות אף אחת מהחברות שהוזכרו.
*הכותב אינו יועץ השקעות. הכותב עשוי למכור ו/או לקנות ו/או להחזיק בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנזכרים בהודעותיו. אין לראות באמור בהודעותיו של הכותב הנ"ל משום הצעה ו/או המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכס פיננסי המתוארים בהן או של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים אחרים כלשהם. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד, וכל העושה שימוש בו, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

*כמו תמיד אם ברצונכם להגיב באנונימיות זה בסדר אבל בבקשה אל תשתמשו באפשרות "אנונימי" אלא בחרו באפשרות "שם/כתובת אתר" ובחרו לעצמכם כינוי.

2 תגובות:

  1. הצמיחה אמנם מרשימה, אך לא סביר שהיא תמשך בקצב דומה לעשור ואף מחצית עשור.
    בנוסף, אמנם נכון שפייסבוק הייתה השקעה מצויינת במבט לאחור, אבל אני לא רואה איך ניתן להצדיק השקעה בה בתחילת דרכה (לא באופן פרטי, אלא במניות ובהתחשב במחיר).
    גם עכשיו, על אף שייתכן שתמשיך לצמוח, אני לא רואה איך ניתן להצדיק אותה כהשקעה חכמה עם סבירות גבוהה לרווח גבוה מהמדד.
    אציין, שזו רק דעתי הלא מבוססת וכי לא קראתי דוחות שלהם\עליהם מזה מספר שנים וייתכן שחסר לי מידע בסיסי.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני לא מחזיק באף אחת מהמניות שהוזכרו אבל כפי שציינתי אני כן משתכנע עם הזמן שהחפיר של פייסבוק משמעותי. פייסבוק מרוויחה בעיקר מפרסום. עם קהל משתמשים ענק ועם ידע נרחב מאוד על העדפותיהם השונות של המשתמשים, יש לה כוח המחרה גדול מאוד. לבאפט יש משחק מחשבתי שמדגים את המשמעות של חפיר. הוא שואל -אם היה לי סכום אדיר של כסף להשקיע כדי להקים עסק מתחרה לעסק מסוים, כמה נזק הייתי מצליח לעשות. הוא נתן בתור דוגמא איזושהי רשת קמעונאית והסיק שהוא יוכל לגרום לה לנזק גדול. הוא גם נתן בתור דוגמא את הוולסטריט-ג'ורנל ואמר שלהערכתו גם עם סכומים מאוד גדולים להשקיע בעיתון מתחרה הוא לא יוכל לעשות הרבה נזק לוולסטריט-ג'ורנל.
      אני חושב שאותו הדבר נכון לגבי פייסבוק. המוצר שפייסבוק נותנת למשתמשים שלה הוא מאוד ייחודי מאוד ממותג ומאוד קשה להעתקה. אפשר להעתיק את הטכנולוגיה אבל אי אפשר להעתיק מליארד משתמשים שמייצרים תוכן כל רגע בכל יום עבור מליארד משתמשים אחרים.
      לא פוסל את האפשרות שמתישהו בעתיד יקום מתחרה שיפגע באופן אנוש. ייתכן שאחת האלטרנטיבות הקיימות תתפתח ותשנה עצמה עד כדי שתפלוש לתוך הנישה של פייסבוק. לאחר שפייסבוק צונזרה בסין תפסה את מקומה "רנרן" שמכונה, מסיבות ברורות, "פייסבוק הסינית". ייתכן שיום אחד רנרן תפרוץ מחוץ לתחומי סין ותגנוב לפייסבוק נתח שוק. כך או אחרת אף על פי שזה אפשרי לדעתי הסבירות לא גבוהה. בסופו של דבר כל אחד צריך להעריך זאת בשביל עצמו ולאף אחד אין כדור בדולח.

      מחק