Disclaimer

הכותב אינו יועץ השקעות. הכותב עשוי למכור ו/או לקנות ו/או להחזיק בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנזכרים בהודעותיו. אין לראות באמור בהודעותיו של הכותב הנ"ל משום הצעה ו/או המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכס פיננסי המתוארים בהן או של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים אחרים כלשהם. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד, וכל העושה שימוש בו, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

יום ראשון, 16 בספטמבר 2018

שלושה גרפים על EBITDA

בפוסטים הקודמים דיברתי על טוביאס קרליל והבאתי את ההרצאה שלו בה הוא מדבר על "מכפיל רכישה" (acquirers multiple). מכפיל רכישה מוגדר על ידי טוביאס כיחס שבין שווי העסק (Enterprise Value)  ל-EBITDA של החברה. אלו הם מושגים שכנראה אינם מוכרים לכל הקוראים. אשתדל להוסיף אותם מאוחר יותר למילון המונחים. בינתיים תרגישו חופשי לשאול כאן בתגובות לגבי אלו או אחרים ואענה.

 בלו-מאונטן קאפיטל, הוציאו מאמר על EBITDA ועל מכפיל רכישה. לא חובת קריאה אבל יש להם כמה נקודות מעניינות. להלן שלושה גרפים מעניינים מתוך המאמר.

בראשון אנו רואים כיצד המונח EBITDA תפס תאוצה והחל להופיע באופן משמעותי בספרות פיננסית רק החל משנות התשעים. קצת קשה לראות בגרף אבל המונח היה קיים גם לפני כן וזכה לתפוצה מסויימת גם בסוף שנות השבעים. בשנות השמונים באפט הסביר במכתב השנתי מדוע המונח הזה הוא בבחינת מוקצה עבורו. עוד על כך בפוסט הבא.


בגרף השני אנו רואים פיזור של מניות לפי תשואה להון (ROIC) בציר X ולפי שיעורי צמיחה בציר Y. שטח הגרף מחולק לארבעה רביעים. בכל רביע מוצג מכפיל הרכישה החציוני עבור החברות שבאותו רביע. כצפוי חברות בעלות תשואה גבוה לקאפיטל וגם שיעורי צמיחה גבוהים זוכות לתמחור גבוה יותר (מכפיל רכישה חציוני 13.3) לעומת אלו עם תשואה נמוכה לקאפיטל ושיעורי צמיחה נמוכים (מכפיל 8.4). מעניין שבטווח הערכים שנבחרו אנו רואים שלתשואה לקאפיטל יש השפעה הרבה יותר משמעותית על התמחור מאשר לשיעור הצמיחה. 

ולבסוף הגרף שממחיש מדוע אני לא מתלהב מהמטריקה של מכפיל רכישה ככלי לבחירת השקעות ספציפיות. ככלי לבחירת סל של מניות הוא בוודאי עושה את העבודה אך עבור משקיעים המנהלים תיק השקעות מרוכז ובוחרים מניות ספציפיות כנראה שאין בו תועלת רבה. כאן אנו רואים שהמתאם בין מכפיל הרווח למכפיל הרכישה הוא מאוד מאוד גבוה. עד כדי כך גבוה שזה צריך לגרום לכל אחד לפקפק האם באמת יש צורך במכפיל רכישה. האם הוא באמת מביא איתו משהו משמעותי שאין במכפיל רווח? כנראה שלא הרבה.
שימו לב גם לאזורים שסביב הפינה העליונה שמאלית ולפינה התחתונה ימנית. יש מספר חברות הנמצאות באזור של הפינה השמאלית העליונה אך אין כלל חברות שנמצאות באזור הפינה הימנית תחתונה. מדוע? אתם מוזמנים לענות על השאלה בתגובות כאן. על זאת ועוד בפוסט הבא.

מזכיר לכם שיש לנו עמוד פייסבוק חדש  https://www.facebook.com/VALDHEIM. כנסו ועשו לייק כדי לעקוב אחרי מה שמתחדש בו. עדיין אין תמונת קאבר לעמוד החדש. אתם מוזמנים להציע הצעות. הקאץ' היחיד הוא שזו חייבת להיות תמונה לשימוש חופשי שלא תגרום לבעיות של זכויות יוצרים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה