Disclaimer

הכותב אינו יועץ השקעות. הכותב עשוי למכור ו/או לקנות ו/או להחזיק בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנזכרים בהודעותיו. אין לראות באמור בהודעותיו של הכותב הנ"ל משום הצעה ו/או המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכס פיננסי המתוארים בהן או של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים אחרים כלשהם. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד, וכל העושה שימוש בו, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

יום ראשון, 23 בספטמבר 2018

על EBITDA ואופרה וינפרי

בפוסט, "שלושה גרפים על EBITDA", דיברתי על כמה נקודות מעניינות שעלו מתוך מאמר על EV ,EBITDA ו"מכפיל רכישה".  בפוסט הזה אחזור קצת לבסיס להסביר את המונחים עצמם, מה באפט חשב עליהם, וגם את החסרונות שלהם. מכיוון שכאן אני קצת חוזר לבסיס, קוראים ותיקים שכבר מכירים את הנושא מוזמנים לקפוץ לחלק האחרון של הפוסט (היכן שמופיע הגרף) בו אדבר על מאפיינים מיוחדים של מכפיל רכישה.

מכיוון שכבר כתבתי בעבר על חלק מהמושגים אעתיק לכאן את ההסבר עם שינויים קלים בלבד. יש שלוש גרסאות מרכזיות למדידת מחירה של חברה.
- הראשונה היא הותיקה והסטנדרטית שווי שוק, בה אנו משתמשים יום יום והיא המחיר בו נסחרות כלל המניות המקנות זכויות בחברה. דוגמא פשוטה: לחברה 100 מניות. מניה נסחרת ב-4 ש"ח שנותן לה שווי שוק תאורטי של 400 ש"ח.
- המדידה השניה היא שווי הפירמה. שווי הפירמה פירושה שווי שוק המניות + שווי החוב שלקחה על עצמה החברה. אם החברה שתיארתי לעיל נסחרת בשווי שוק 400 והנפיקה אג"ח שנסחר ב 600 שווי הפירמה הוא 1000. נקודת המבט הזו נועדה להשוות בין עסקים ברמה שונה של מינוף, שכן היא לוקחת בחשבון גם את החוב. זו צורת חשיבה המתייחסת גם לבעלי החוב כבעלי זכות בפירמה, מעין שותפים מוגבלים, בעלי החוב מקבלים חלק קבוע מההטבות הנובעות מהפירמה והשאר זורם לידי בעלי המניות. החיבור בין שווי שוק של האקוויטי (המניות) לבין שווי החוב, תופס את שווי הפירמה הכולל.
- השלישית היא החשובה ברשומה זו EV - ENTERPRISE VALUE. כיוון שלא מצאתי תרגום עברי למושג אקח לעצמי את החופש הספרותי ואקרא לו "שווי המיזם" הוא בעצם שווי הפעילות העסקית. החישוב הוא שווי הפירמה בניכוי מזומנים עודפים בידי החברה. נניח לדוגמא שהחברה המדוברת עם שווי פירמה של 1000 מחזיקה 200 במזומן. שווי העסק, EV, הוא 800. שווי הפירמה נובע משתי מקורות. הראשון הוא הפעילות העסקית השני הוא הנכסים העודפים שאינם משמשים את הפעילות העסקית. ניכוי המזומנים משווי הפירמה מטרתו להגיע לשווי הפעילות העסקית נטו,כלומר EV. על מנת להקטין את אלמנט הניחוש, נהוג להחסיר רק את המזומנים ושווי מזומנים כך ששווי הפעילות המתקבל אינו נקי לחלוטין ויתכן שנכסים עודפים אחרים כמו נדל"ן למשל כן נכללים בו.

*חשוב לציין כי למרות שבאופן רשמי שווי המיזם ושווי הפירמה לוקחים בחשבון את שווי השוק של החוב, באופן מעשי בכל בקטסט וכמעט בכל התייחסות שתמצאו למטריקות הללו, הן יחושבו לפי שווי החוב בספרים. כלומר חברה שגייסה 600$ מליון באגרות חוב, שווי החוב יחושב לפי 600 גם אם האג"ח נסחר למשל בשווי של 300.

EBITDA  - Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization
את המונח הזה נהוג לבטא כפי שכותבים אותו "אביטדה" (לא באמת מבטאים את ה-ט' ). מונח זה שואל מה היו הרווחים לפני שהחסירו מהם הוצאות מימון , מסים, פחת והפחתות. עכשיו יש להתייחס לשאלה החשובה - למה? למה להחזיר חזרה לרווח את ההוצאות השונות הללו:
הוצאות ריבית - אם אנו מסתכלים על שווי הפירמה כולה, כולל החלק ששייך לבעלי החוב הגיוני שנרצה להסתכל על הרווחים כולם כולל החלק שבסופו של דבר יגיע לבעלי החוב, לכן מחזירים לרווח נטו את הריבית ששולמה.
מסים - אם נניח ששיעור המסים זהה עבור כל החברות אפשר לקזז את המסים כאשר אנו באים להשוות פוטנציאל רווח בין חברות שונות. זו הנחה שגויה. שיעור המס אינו זהה עבור כל החברות.
פחת והפחתות - פחת במידה מסוימת מייצג את השחיקה בנכסי החברה ואת הסכום הנדרש להשקיע בציוד ונכסים קבועים אחרים כדי לקזז את השחיקה. הפחתות הן בעקרון דומות לפחת אלא שמדובר בהפחתה של נכסים בלתי מוחשיים. אם נרכוש את החברה ואז "נרעיב" אותה ונמנע מלבצע את ההשקעות הדרושות כדי לשמור על הקיים, נוכל כבעלים לקחת לכיסנו את הסכומים הנכללים ב"פחת והפחתות". יש מקום לדון כאן על האם ומתי יש להתחשב בהן כהוצאות אמיתיות או לא. עוד על כך בהמשך. 

בוודאי אפשר לחוש בהסבר לעיל ניחוח קל של ביקורתיות. בכל זאת אם עלי לנסות להצדיק את השימוש ב EBITDA אפשר לומר שרוכש המתכנן לרכוש חברה בשלמותה, ירצה להשוות בין חברות ולהתעלם מהבדלים הנובעים ממבנה ההון, החלטות ניהוליות של הקצאת הון והתנהלות בנושא המס. EBITDA בהחלט מספק את הדרוש ומתעלם מכל אלו. 
כדאי גם להזכיר את המונח EBIT שהוא בדיוק אותו דבר כמו EBITDA מלבד העובדה שהוא לא מוסיף "פחת והפחתות" חזרה לרווח. בפוסט הקודם שיתפתי הרצאה של טוביאס קרליל שבדק גישת השקעה בסל מניות לפי EBITDA ו-EBIT למרבה הפתעתי הוא מספר שגילה כי אין ממש הבדל אם משתמשים בEBITDA או ב- EBIT. לא ברור אם הוא מתכוון לומר שהתשואות דומות או ששני הסינונים מעלים את אותן המניות.

זה מה שהיה לבאפט לומר על EBITDA:
"זה מדהים אותי עד כמה נפוץ הפך השימוש ב-EBITDA. אנשים מנסים ליפות את הדוחות הכספיים עם זה"
"לא נקנה חברה שמישהו בה מדבר על EBITDA, אם תביטו על כל החברות ותחלקו אותן לאלו שמשתמשות בEBITDA כמטריקה ואלו שלא, אני חושד שתמצאו הרבה יותר רמאויות בקבוצה הראשונה. הביטו בחברות כמו וולמארט, ג'נרל אלקטריק ומייקרוסופט - הן אף פעם לא ישתמשו בEBITDA בדוחות השנתיים."

"התעלמנו מהפחתות של מוניטין ואמרנו לבעלי המניות שלנו להתעלם מזה, אפילו שזה היה התקן החשבונאי. חשנו שזה דרקוני"  כאן באפט מצדיק במידה מסוימת התעלמות מהפחתות וספציפית הפחתה של מוניטין. חשוב לציין שהתקנים החשבונאיים שונו מאז וכיום לא מבוצעת הפחתה של מוניטין אלא במקרים מיוחדים. 

"לא לחשוב על פחת כעל הוצאה זה משוגע. אני יכול לחשוב על מעט עסקים בהם אפשר להתעלם מהוצאות פחת, אבל לא רבים. אפילו בצינור הגז שלנו פחת הוא אמיתי - אתה חייב לתחזק אותם ובסופו של דבר הם יהיו חסרי ערך" כשבאפט מדבר כאן על צינור גז זו לא מטאפורה. הוא מתכוון לחברה בבעלות ברקשייר שמחזיקה ומתפעלת צינור להובלת גז. 

"כל הנהלה שלא מחשיבה פחת כהוצאה, חיה בעולם החלומות...  זה שטויות. זה לא יכול להיות יותר גרוע. אבל דור שלם של משקיעים למד כך. זו הוצאה שאינה במזומן - זו הוצאה במזומן אבל קודם אתה משלם. זו הכרה מאוחרת בהוצאה שבוצעה במזומן "

מאנגר:"אני חושב שכל פעם שתראו את המונח 'רווחי EBITDA' צריך להחליף אותו ב'רווחי בולשיט'"




ולבסוף הגרף שהצגתי בסוף הפוסט הקודם. הגרף מציג את המתאם בין מכפיל רכישה למכפיל רווח. מכפיל רכישה (Acquirer's multiple) הוא היחס בין שווי המיזם (EV) ל-EBITDA. לדוגמא, חברה בה שווי המיזם הוא 100 מליון וה-EBITDA היא 20, מכפיל הרכישה שלה הוא 5. כל נקודה בגרף היא חברה ציבורית. הגובה שלה על ציר Y מייצג את מכפיל הרווח שלה. המיקום שלה על ציר X מתייחס למכפיל הרכישה של החברה עליו פירטתי בפעם הקודמת. 



כפי שניתן לראות בגרף. קיים מתאם גבוה מאוד בין מכפיל רווח למכפיל רכישה. פירושו של דבר שכאשר אנו רואים חברה שנסחרת במכפיל רכישה נמוך ביחס לחברות אחרות הסבירות גבוהה לכך שהיא נסחרת במכפיל רווח נמוך יחסית לחברות אחרות, וכאשר מכפיל הרכישה גבוה כנראה שגם מכפיל הרווח יהיה גבוה. דבר נוסף מעניין בגרף הזה. ניתן לראות שיש מספר חברות הנמצאות באזור הפינה השמאלית עליונה אך אין כלל חברות באזור הפינה הימנית תחתונה. 

הפינה השמאלית עליונה פירושה שהמניות נסחרות במכפיל רווח גבוה אך מכפיל הרכישה הוא נמוך. חברה יכולה להגיע למצב כזה בתרחיש בו פחת והפחתות מהווים את רובו הארי של ה-EBITDA. במילים אחרות הרווח נטו הוא שבריר קטן של ה-EBITDA, אך המשקיעים מתייחסים להוצאות פחת והפחתות כלא מייצגות מסיבה זו או אחרת. וליאנט של לפני 2016 היא דוגמא לחברה כזו.

קיימת אפשרות נוספת לתרחיש שיביא חברה לפינה הזו. תחשבו למשל על חברה שגייסה סכומים מאוד גדולים של חוב בריבית גבוהה וכמעט כל הרווח התפעולי משמש להחזר הריבית כך שכמעט ולא נשאר רווח לבעלי המניות. במקרה כזה המניות יכולות בקלות להיסחר במכפיל רווח גבוה כיוון שיש למניה שכזו מאפיינים של אופציה. גידול עתידי ברווחים התפעוליים, גם אם לא גדול במיוחד, יקפיץ באופן משמעותי את הרווח למניה. ציפיות לגידול עתידי ברווחים יגרמו למניה כזו להיסחר בהווה במכפיל גבוה על הרווח הנוכחי. לעומת מכפיל הרווח הגבוה, חלקו של החוב ב-EV משוקלל במכפיל מאוד נמוך. כאשר מדובר בחוב "מכפיל" נמוך פירושו תשואת ריבית גבוהה וזו הייתה הנחת הבסיס בתרחיש הזה. במילים פשוטות אפשר לומר שזה תרחיש בו בעלי המניות אופטימיים אך המלווים פסימיים. 


[עדכון 28/09/2018 14:17   נראה לי שכדאי שאבהיר למה התכוונתי כשאמרתי שלמניה שכזו יש מאפיינים של אופציה. התשואה של המחזיק באופציה לרכישת מנייה תלויה במחיר המניה ביום המימוש. לעיתים קרובות, במקרה שהמניה נסחרת ביום המימוש מעל מחיר המימוש, גם אם הפער לא גדול, התשואה עבור מחזיק האופציה מאוד גבוהה. לא אכנס כאן להסברים מעמיקים על איך זה עובד ואילו חריגים יש לכך וכו'. אופציות הן לא נושא כתיבה מעניין במיוחד בעיני ואפשר למצוא ברשת הסברים שכאלה בקלות. בצד השני, אם מחיר המימוש זהה למחיר המניה או מתחתיו מחזיק האופציה מפסיד 100%. האופציה שקנה לא שווה דבר. על כן, במקרים רבים, רכישה של אופציה מחוץ לכסף טומנת בחובה סבירות גבוהה לתוצאה קיצונית כלפי מעלה או מטה.  לכן אמרתי בפסקה הקודמת שלמניה שכזו יש מאפיינים של אופציה. אם הרווח התפעולי יגדל, גם גידול מתון יכול לגרום לקפיצה משמעותית בשווי המנייה ואם הרווח התפעולי יהיה נמוך מהריבית על החוב החברה כנראה תאלץ להגיש בקשה להסדר חוב ומחזיק המניה יפסיד 100% ]

שומרי-משקל (WTW) של סוף 2015 ועד 2017 הייתה מתאימה למשבצת הזו. באותה תקופה, למרות שהיה לה רווח תפעולי ומותג חזק היה לה גם חוב מאוד גדול. בתקופה שבה קהל הלקוחות של שומרי משקל הלך והצטמצם, רובו הארי של הרווח התפעולי שימש לתשלום הריבית על החוב. מחודש מרץ ועד יוני 2015, נראה היה שמחיר המניה משקלל לתוכו סבירות גבוהה לחדלות פירעון בעתיד הלא רחוק. היו לכך סיבות טובות ובאותה תקופה המניות נסחרו במכפיל רווח קטן מ-10. לרוב מחיר המניה היה אז בין 4$ ל-6$, אך באוקטובר חלה התפתחות מרעישה. אופרה וינפרי קנתה אופציות ומניות של שומרי משקל בהנפקה אישית והזרימה 43 מליון דולר לקופת החברה, כחלק מהעסקה היא גם הפכה לפרזנטורית של שומרי משקל. 43$ מליון דולר שאופרה הביאה איתה לא הזיזו בכלל לחוב הענק של של שומרי משקל שעמד על 2.2$ מליארד, אבל ההשפעה שלה כפרזונטרית צפויה הייתה להיות הרבה יותר משמעותית. בחודשים שלאחר מכן המניה קפצה ונסחרה בשיאה במחיר של מעל 20$ למניה שזה קרוב למכפיל רווח 50 על רווחי 2015. למרות שהמניה נפלה ב-2016 ביותר מ-50%, בסופו של דבר המהלך הוכיח את עצמו, הלקוחות חזרו והמניה נסחרת כיום סביב 70$. זו דוגמא נהדרת לחברה שבשלב מסוים נמצאה בפינה השמאלית עליונה של הגרף בגלל שחוב גבוה גרם למניה להיסחר כמו אופציה. זה סיפור מעניין שייתכן ועוד אכתוב עליו פוסט.

כאשר מדובר בפינה הימנית תחתונה של הגרף המצב שונה לחלוטין. מדובר במצב של מכפיל רכישה גבוה ומכפיל רווח נמוך. כדי לבחון את הגורמים נפריד בין האפשרות שהחוב גורם לכך לאפשרות שפחת גורם לכך. נתחיל מלדבר על חברה שאין לה חוב כלל ונתמקד בהוצאות פחת והפחתות. פחת והפחתות אינן יכולות להיות סיבה לכך שחברה תמצא בפינה זו. סעיפים אלו לא יהיו מספר שלילי. במקרה ש"פחת והפחתות" הם אפסיים, מכפיל הרכישה יהיה קרוב מאוד למכפיל הרווח (אך לא זהה, בגלל המס). אם מכפיל הרכישה ומכפיל הרווח דומים פירוש הדבר שחברה כזו לא יכולה להימצא בפינה הימנית תחתונה בו מכפיל רווח בסביבות 5 ומכפיל רכישה בסביבות 30. אפשרות נוספת היא מצב בו המניות נסחרות במכפיל רווח נמוך אך לחברה יש חוב גדול שהונפק בתשואת ריבית נמוכה. במילים אחרות זהו מצב בו בעלי המניות פסימיים אך בעלי החוב אופטימיים. כפי שאנו רואים זה דבר שלא קורה. הפינה הימנית תחתונה ריקה ובמדגם אין חברות שעונות על התנאי. 

מזכיר לכם שיש לנו עמוד פייסבוק חדש  https://www.facebook.com/VALDHEIM. כנסו ועשו לייק כדי לעקוב אחרי מה שמתחדש בו.

13 תגובות:

  1. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  2. לא רוצה חלילה ליצור את הרושם שאני מוחק תגובות לכן אציין שהתגובה שהוסרה הייתה בדיקה שלי לאחר שקיבלתי הערה על כך שלא ניתן להגיב. אם קוראים נוספים נתקלים בבעיה הזו אנא צרו איתי קשר בעמוד הפייסבוק ופרטו באיזה דפדפן השתמשתם ובאיזה מכשיר (סלולרי/מחשב).
    https://www.facebook.com/VALDHEIM

    השבמחק
  3. היי,
    לגבי מכפיל רווח גבוה עם מכפיל EV לEBITDA נמוך (הפינה השמאלית העליונה) - לא ברור לי למה רשמת : " גידול עתידי ברווחים התפעוליים, גם אם לא גדול במיוחד, יקפיץ באופן משמעותי את הרווח למניה "

    למה גידול יחסית קטן יקפיץ את הרווח למנייה?
    הרי הוא צריך לגבור על כל הוצאות המימון שאוכלות את כל הרווח התפעולי ולכן עדיין נגיע לרווח למנייה נמוך.

    השבמחק
    תשובות
    1. מכיוון שהוצאות המימון (הריבית על החוב) מטבען אינן קשורות קשר ישיר לרווח התפעולי. כלומר כאשר הרווח יגדל הוצאות המימון ישארו זהות.
      ניקח לדוגמא חברה עם רווח תפעולי של 100 מליון והוצאות מימון של 99 מליון. זה משאיר לנו רווח נטו 1 מליון. אני מתעלם כאן מהשפעת המס לצורך הפשטות.
      כאשר הרווח התפעולי גדל ב-10% אנו מקבלים רווח תפעולי 110, הוצאות מימון עדיין 99 והרווח נטו 11. בדוגמא זו אנו רואים שגידול של 10% בלבד ברווח התפעולי גרם לגידול של 1000% ברווח נטו.

      מחק
  4. תודה, אתה צודק.
    אבל צריך לזכור שכמו כל מינוף זה פועל גם הפוך - ירידה של קצת יותר 1% ברווח התפעולי תביא כבר להפסד.
    לגבי הEBITDA אמנם הצגת את הבעיה אבל לא הפיתרון. כל חברה צריכה להשקיע בנכסים ובציוד שלה שנשחקים כדי לשמור על היתרון התחרותי שלה, לכן ניטרול ההוצאה הזאת בEBITDA הוא לא הגיוני כמו שאומר באפט בצדק.

    מצד שני ההוצאה הזאת של הפחת היא לא במזומן ולא תמיד מייצגת את השחיקה האמיתית ולכן יש כאלה שכביכול מתעלמים ממנה שזה גם לא נכון . אפשר להשתמש במקום הפחת בחישוב של MAINTANCE CAPEX של ברוס גרינוולד :

    לקחת את האחוז של PPE הממוצע (בחמש שנים האחרונות) אל מול המכירות ואת האחוז הזה להכפיל בגידול המכירות בשנה האחרונה, מה שנקבל בעצם זה הGROW CAPEX שאותו יש להחסיר מהCAPEX בתזרים מזומנים כדי לקבל את הMAINTANACE .

    השבמחק
    תשובות
    1. גם באפט מדבר על אותו רעיון. הוא קורא לזה OWNER EARNINGS
      https://en.wikipedia.org/wiki/Owner_earnings

      מחק
    2. כתבתי על OWNER EARNINGS בעבר בפסקה האחרונה של הפוסט הבא
      http://www.tapuz.co.il/blogs/viewentry/2125291

      מחק
  5. אהבתי מאוד את סדרת הפוסטים הזו שסביב ה- EV/EBITDA . כמה הערוןת שעלו אצלי:
    1) פסילת המקדם למציאת מניות בודדות בגלל המתאם ל- P/E -עם קורלציות לא הולכים למכולת. היה נכון לפסול את השימוש בו עפ"י ביצועי עבר של מניות שהיו זולות לפיו. למעשה לא יפתיע אותי אם תמצא קורלציות יפות גם בין P/E למקדמים אחרים כמו P/S P/FCF כי כשדברים רעים או טובים באים הם לעיתים קרובות (מהתרשמות בלתי אמצעית שלי אחרי מבט על מאות ניירות בגורופוקוס) משתקפים כמה מדדים, ולעיתים בענף מסויים או בכל השוק. השאלה היא לא אם יש מתאם אלא האם EV/EBITDA יכול לאתר את המניות 'הנכונות' - אלו שמשוואת הסיכון-סיכוי היא לטובתנו. וכאן אני עוצר רגע מסתייג ואומר ששום מטריקה לא עושה את זה ממש טוב - ולכן צריך ניתוח עומק משלים הכולל קריאת דוחות, ניתוח ענפי, מתחרים, בעלי עניין וכיו"ב כמו שמשקיעי ערך נוהגים לעשות. כלומר -השאלה היא האם המקדם הזה מנחה אותנו טוב יותר ממקדמים אחרים. התשובה לדעתי היא שבמובן מסויים כן - הוא עדייף משמעותית מה- P/E מכיוון שהוא לוקח בחשבון את המזומנים והחוב. ה- P/E לא מביא אותם בחשבון. וזה מה שיפה בו - משקיע ממוצע שבא ורוצה לרכוש תחנת דלק יסתכל על החוב, על המזומנים בקופה ועל יכולת הרווח. אם החוב יראה לו מטיל סיכון בלתי סביר הוא יימנע. סינון לפי EV/EBITDA נמוך יאתר מניות עם חוב נמוך או עם כרית מזומנים שמנה ויכולת רווח ממנה מונכות הוצאות/הכנסות חד פעמיות. ה-EBITDA הוא לא מושלם ואני באמת לא מבין למה לא משתמשים ב- EV/FCF שיכול להיות הרבה יותר טוב, אבל במובנים מסויימים הוא די דומה ל- CF ולכן לא כ"כ בעייתי כמו הסתמכות על הרווח הנקי. אני משלים את התמונה של ה- EV/EBITDA עם מבט על ה- P/FCF וכששניהם נמוכים נגיד מ- 5 אני בודק לעומק.

    חישוב המקדם- "החישוב הוא שווי הפירמה בניכוי מזומנים עודפים בידי החברה" - אני מניח שבמונח מזומנים עודפים הכוונה היא לחוב פחות מזומן. ערך ה- EV של החברה הוא החוב נטו (בניכוי המזומנים) + BV. כלומר אם יש הרבה חוב- המחיר של המניה בסופו של דבר גבוה יותר, ואם יש הרבה מזומנים המחיר נמוך יותר, ולכן מקדם EV/EBITDA נמוך יכול לאתר חברות בשני המצבים הללו - יכולת רווח שנקנית בזול - ה- sweet spot של משקיעי הערך...

    לדעתי ה- WTW היא היוצא מן הכלל ולא הכלל. כפי שכתבת בזכות אופרה ששחקה מעין דאוס אקס מכינה בסיפור החברה הצליחה ועלתה על הפסים. אני זוכר את הנייר הזה היטב - בדקתי אותו לאחר פוסט של עידו מרוז (שחטף רגליים קרות ומכר לפני זינוק המניה). היו הרבה גורמים שיכלו להשתבש לדעתי יותר מידי חלקים נעים. אני שמח שבסופו של דבר זה התיזה הצליחה, אבל סיכון לא חסר שם.
    מתנצל על החפירה..

    השבמחק
    תשובות
    1. התגובה שלך מעניינת ואתה מוזמן לחפור כאוות נפשך.
      בגדול אני מקבל את ההערה הראשונה שלך. אני בטוח שיש מתאם הרבה יותר נמוך בין מכפיל PE למכפיל PB, מאשר בין שני המכפילים שבחנתי בפוסט אבל יחד עם זאת אני מקבל שמכפיל רכישה יכול להיות שימושי בהשוואות מסוימות.

      "מזומנים עודפים" הכוונה הייתה מזומנים שאינם משמשים לפעילות העסקית. אם מסיבה כזו או אחרת לחברה יש סכום מזומן שנדרש לפעילות העסקית ולא ניתן להוציאו מידי החברה בלי לפגוע בעסק, אז הוא לא חלק מהחישוב הזה.

      WTW - זה החלק שמסקרן אותי הכי הרבה בכל הסיפור הזה. אם, כמו שקרליל סיפר, מכפיל רכישה באמת נותן תשואות גבוהות יותר מאשר מכפיל רווח החשוד המידי הוא מקרים כאלה. זה לא יכול להיות בזכות המקרים בהם גם מכפיל הרווח נמוך כי אלו משותפים לשתי השיטות. זה חייב להיות בגלל חברות שעולות בסינון אחד ולא בשני. מבין החברות הללו, המקרים האלו כמו WTW בהן המניה הופכת לדמוית אופציה הם חשודים כמקרים שאחראים לתשואת היתר. נכון, אופרה הייתה גורם לחלוטין בלתי צפוי. מצד שני WTW הם באמת מותג חזק וותיק קשה לומר אם מגמת העזיבה של לקוחות לא היתה סתם תנודה חולפת. בנוסף נראה לי שבמקרים הללו יש סיכוי לא קטן שהסיפור יסתיים בBUY-OUT, כייון שמתוך הגדרה מדובר על עסק שבפני עצמו (בהתעלמות ממבנה ההון) הוא כן עסק רווחי ולרוכש חיצוני יש הזדמנות לקבל את כולו במכפיל נמוך (בהנחה שלרוכש יש מספיק כסף מהבית כדי להחזיר את החוב של החברה).

      מחק
    2. מהטמה תודה, משום מה אתה מתעלם מהסיכון שהחוב נושא; מדובר על סיכון שמשקיעים מזהים וככזה יכול להשפיע לאורך זמן על מחיר הנייר. מכפיל הרוכש/רכישה מתחשב בחוב ולכן במובן זה (ובאופן כללי, בהפשטה כמובן) מקדם נמוך שלו כולל יחד עם חבילת המחיר הנמוך (שמציעים גם מקדמים אחרים כמו P/CF P/E) גם הצבעה על חברות בעלות סיכון נמוך יותר. זה ייחודו.
      למשל - המקרה של WTW - אם היית משתמש בסקרינר של נגיד 10> EV/EBITDA יתכן מאוד ש- WTW לא היתה עולה לך ברשימת המעומדות כלל בגלל החוב הגבוה שהיה לה. זה לא אומר שאין חברות עמוסות חוב שעושות מהפך ומצליחות כמו WTW אבל להערכתי זה יותר היוצא מן הכלל ולא הכלל. WTW היתה צריכה להתמודד עם מתחרים אינטרנטיים רזים, הוציאה תכנית און ליין שסיכוייה לא היו ברורים, והיה לה חוב גדול לשרת. כלומר, באותה נקודת זמן בה עלתה התיזה של WTW יתכן ששמשו במקדם הרכישה היה עשוי לכוון לאלטרנטיבות זולות באותה מידה עם רמות נמוכות יותר של סיכון.

      מחק
    3. לא בטוח שהבנתי את כוונתך. האם אתה אומר שבגלל החוב הגדול WTW לא הייתה עולה בסקרינר של מכפיל רכישה מתחת ל-10?

      מחק
    4. לא בדקתי את הנתונים, אבל בהנחה שהחוב היה גדול יתכן מאוד שזה המצב.
      מתוך אינבסטופידיה:
      EV = market capitalization + preferred shares + minority interest + debt - total cash


      ולכן- קח למשל את הדוגמה הבאה (היפוטטית לגמרי,שהגיתי לצור הסבר זה):
      company A company B
      EBITDA 10 10
      MC 100 100
      cash 10 50
      debt 50 10

      EV 140 60
      EV/EBITDA 14 6

      נתוני שתי החברות זהים (אביטדה, ערך שוק וכד')למעט העבודה שחברה A היא בעלת חוב גדול יותר וכמות מזומנים קטנה יותר מחברה B. לכן המונה של מכפיל היזם אצלה (ה- EV) גדול יותר על אותה רמת רווח שבמכנה (EBITDA) ובהתאם המקדם גבוה משמעותית. באופן הזה אם מגדירים חיפוש של מכפיל יזם נמוך (אך חיובי כמובן בכדי לאתר חברות רווחיות) נוכל בעיקרון לאתר חברות בעלות רמות סיכון נמוכות יותר מבחינת החוב.

      מחק
    5. אם כך אז הטענה שלי היא הפוכה. הנקודה שלי היא שחברות יכולות להופיע בסינון מכפיל רכישה דווקא בגלל חוב גבוה. כאשר אני מדבר על חוב גבוה הכוונה היא לחוב מספיק גבוה עד כדי שהסבירות גבוהה לחדלות פרעון בשנים הקרובות. במקרה שכזה בד"כ גם הריבית על החוב תהיה גבוהה.
      דוגמא היפוטתית חברה C
      EBITDA 100
      MC 50
      cash 10
      debt 600
      interest 99

      EV 640
      EV/EBITDA 6.4

      כפי שניתן לראות זו חברה עם חוב גבוהה ותשלומי ריבית גבוהים. הסכנה לחדלות פרעון עתידית היא גבוהה (גם ירידה קטנה ב-EBIT תוביל לכך שהחברה לא תוכל לעמוד בתשלום הריבית) ומכפיל רכישה נמוך. בו זמנית יש לה מכפיל רווח גבוה, מכפיל 50 (כהנחה שאין מס פחת והפחתות. אם יש הוצ' שכאלו מכפיל הרווח אפילו יותר גבוה מ-50)

      זו דוגמא לסוג החברות שאני מדבר עליהן. זו דוגמא לחברה שלא תופיע בסינונים למכפיל רווח נמוך אך כן תופיע בסינונים למכפיל רכישה נמוך. הנקודה החשובה היא שהחברה מופיעה בסינון מכפיל רכישה דווקא בגלל שהיא בסכנה לחדלות פרעון.


      מחק